آنچه برای جراحی های لیپوماتیک باید دانست

لیفت صورت, پروتز سینه, لیپوماتیک, جراحی بینی, جراحی زیبایی, نکات قبل و بعد از عمل بینی, نکات جراحی ابدومینوپلاستی, کاربرد لیزر در جراحی بینی, لیپوساکشن, بینی های گوشتی, نکات بعد از جراحی سینه,

آنچه برای جراحی های لیپوماتیک باید دانست

لیفت صورت, پروتز سینه, لیپوماتیک, جراحی بینی, جراحی زیبایی, نکات قبل و بعد از عمل بینی, نکات جراحی ابدومینوپلاستی, کاربرد لیزر در جراحی بینی, لیپوساکشن, بینی های گوشتی, نکات بعد از جراحی سینه,

تزریق پلاسمای غنی شده یا سلول درمانی چیست؟

Image result for ‫تزریق پلاسمای غنی شده یا سلول درمانی چیست؟‬‎

به دلیل وجود فاکتور های رشد فراوان GF در این سرم و پلاکت ها به بازسازی بافت منجر میگردند این موادکه به سادگی از خون خود هر بیمار مشتق شده، شامل بیش از سی فاکتور رشد برای تسریع ترمیم بافتی سنتزکلاژن ورگهای خونی جدید است. پلاکت ها، عنصر لازم در ارتقاء سلامت پوست ازادسازی ترومبین وانعطاف پذیری پوست هستند سه مزیت اولیه PRP شامل اتصال به سلول های بنیادی، افزایش غلظت فاکتور رشد و بازسازی بافت جدید است. 

دراین روش جدید با استفاده از فاکتورهای رشد پلاکتهای خون فیبروبلاستها و سایر سلولهای بنیادی تحریک شده و فعالیت کلاژنسازی پوست به سالهای جوانی باز میگردد.با انجام این روش یک بازسازی عظیم سلولی در ناحیه درمانی آغاز میشود، در فیلد زیبایی این روش برای درمان چروکها سیاهی و پف زیر چشم، جوانسازی صورت، گردن و همچنین جوانسازی پوست دست یک معجزه میباشد این روش همچنین در درمان آثار سوختگی نتایج موفقیت آمیزی داشته است. 

در این روش با تحریک دوباره فولیکولهای مو سبب فعال شدن فولیکولهای غیر فعال میگردد این روش در رویش مجدد مو و قطع ریزش مو نتایج شگفت انگیزی داشته است. 

خدمات PRP به صورت زیر میباشد: 

1-درمان سیاهی چروک و پف زیر چشم 

2- جوانسازی صورت و گردن و ازبین بردن چروک های اطراف چشم 

3- جوانسازی دست 

4- درمان آثار سوختگی 

5- تسریع بهبود زخمهای دیابتی 

6- قطع ریزش مو و رویش مجدد مو

7- پلاسماتراپی قبل همزمان یا بعد از کاشت مو برای تقویت آثار کاشت مو   

افزایش تراکم موی سر:

یکی از موثر ترین و جدید ترین روش ها در پیشگیری و درمان ریزش مو با استفاده از  PRP پلاسما درمانی یا همان مواد و ترکیبات موجود در خون بدن خود بیمار است به بیان ساده تر میدانید موادی به شکل هورمون ها، آنزیم ها و ویتامین ها در بدن(درجریان خون و پلاسما) وجود دارند که با تاثیر بر روی گیرنده های ویژه موجود در فولیکول های موی سر و همینطور در فرایندی پیچیده تر با تحریک لایه های زاینده و سازنده پوست به ویژه در مناطقی مانند پوست سر، سبب تولید جوانه های تازه فولیکول مو نیز میشوند ترکیبات یاد شده به مقدار بیشتر و با غلظت بالاتر در یک نوع سلول به نام پلاکت در بدن انسان یافت میشوند. پلاکت ها در حقیقت نقش اساسی و مهم دیگری هم در دارند و آن پیشگیری از خونریزی و ایجاد لخته و انعقاد خون هنگام ایجاد بریدگی و یا خونریزی های داخلی است پلاکت ها نقش های بسیار پیچیده دیگری نیز در بدن ما دارند که در واقع دانشمندان علوم پزشکی هر روز به یافته های جدیدی در این زمینه دست میابند.

در این روش درمانی، پزشکان متخصص و البته دلسوزو دارای تجربه کافی در این زمینه، با گرفتن خون بیمار و جدا کردن پلاسما، سرم و ترکیبات ضروری دیگر با استفاده از دستگاه ها، لوازم و داروهای ویژه  PRP که لازم است مورد تایید استاندارد و دارای گواهی FDA نیز باشند و کنسانتره و ترکیب مجدد این مواد بر اساس فرمول های بسیار دقیق و بر اساس زمانبندی محاسبه شده، محصول نهایی را تولید و در محل مورد نظر که در این مورد محل تولید و رشد فولیکول های پیاز مو در پوست سر بیمار میباشد وارد میکند.

نحوه رساندن محصول نهایی PRP به لایه های زایا و محل قرار گرفتن فولیکول ها در عمق مشخصی از پوست، توسط سرنگ های ویژه با دست و یا در یک تکنیک جدید تر و موثر تر با استفاده از دستگاه مزوتراپی(مزوگان) انجام میشود، نکته دیگر استفاده از روش های دیگر درمان  ریزش موی سر در برخی از یبماران در کنار و همراه با PRP میباشد از این درمان ها میتوان به مزوتراپی دارویی یا شیمیایی(مهمتر از همه)، محلول ها و سوسپانسیون های آماده یا ترکیبی موضعی، درمان دارویی و درمان بیماری ها ی زمینه ای احتمالی مانند اختلالات هورمونی و یا کم خونی اشاره کرد.

مانند هر تکنیک درمانی دیگر نتیجه این درمان نیز به فاکتور های بسیاری از جمله، انتخاب درست بیمار، ایجاد ذهنیت و توقع واقعی و منطقی در هر بیمار با توجه به شرایط سن، جنس، سابقه بیماریها، کمیت و کیفیت موی سر و ژنتیک هر بیمار بستگی دارد از سوی دیگر واقعت مهم تر این است که در هر بیمار و با هر شرایطی که میتواند داشته باشد، با داشتن مهارت و تجربه کافی از یک سو و  به کار گرفتن دستگاه ها و مواد مناسب از سوی دیگر، میتوان و باید نتیجه دلخواه و مورد نطر را به دست آورد.

جایگزین هایی برای بوتاکس


برای داشتن ظاهری جوان تر ممکن است بوتاکس بهترین راه حل نباشد. تصمیم راجع به جراحی، از هر نوعش که باشد، باید با دقت و بدون هیچ عجله ای گرفته شود. خبر خوب این است که جایگزین های فراوانی وجود دارند که شما را از بوتاکس بی نیاز می کنند.


بوتاکس , جراحی , زیبایی

کرم ضد پیری مناسب


کرم های ضد پیری به درد نخور بسیاری در بازار موجودند، که اکثرشان ادعاهای نادرستی دارند. ولی گزینه های عالی کمی هم هستند که تقریبا می توانند فورا در سرعت پیر شدن پوستتان تغییر ایجاد کنند. برای یافتن بهترین محصولات می توانید نقدهای آنلاین را بخوانید تا ببینید مردم کدام محصول را پیشنهاد می کنند.بوتاکس , جراحی , زیبایی


پروتاکس را امتحان کنید


پروتاکس اسمی خیلی شبیه به بوتاکس دارد، که البته دلیل خوبی برایش هست. پروتاکس همان تاثیر بوتاکس را دارد، با این تفاوت که به صورت ژلی روی پوستتان اعمال می شود. چند هفته طول می کشد تا پیشرفت پوستتان به چشم بیاید. ولی وقتی که تاثیرش معلوم شد ماندگاری خیلی بیشتری از بوتاکس هم خواهد داشت!


سری به مرکز ماساژ و آب درمانی بزنید


نگاهی به درمان های ارائه شده توسط مرکز ماساژ زیبایی محله تان بیندازید. معمولا حداقل یک درمان به سبک بوتاکس در بینشان خواهد بود. این درمان همان اثر بوتاکس را می گذارد با این فرق که در آخر کار احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.


درمان لیزری


اگر می خواهید پول خرج کنید به سراغ درمان لیزری بروید. معمولا کارشان را با لایه برداری اولین لایه ی سطح پوست انجام می دهند. ولی در بعضی از درمان های لیزری به سادگی لایه های درونی پوست را گرم می کنند که به تولید کلاژن بیشتر کمک می کند.


این ها جایگزین های اصلی برای بوتاکس هستند. دیگر لازم نیست برای داشتن پوستی جوان و پر طراوت تحت عمل جراحی قرار بگیرید.


تزریق بوتاکس و ژل چیست ؟

تزریق بوتاکس و ژل


در ابتدا با بوتاکس آشنا می شویم :


تزریق بوتاکس و ژل

بوتاکس چیست ؟

بوتاکس به اختصار به سم بوتولیسم اتلاق می شود. اگر این ماده را به مقدار کم در ماهیچه های بدن تزریق کنیم با کم کردن فعالیت آن ها چروک های حاصله از تحرک این ماهیچه ها از بین رفته و باعث شادابی و صافی پوست می گردد.


در اروپا از روش های متعددی برای از بین بردن چروک ها و چین های صورت و یا افزایش حجم اعضای بدن استفاده می شود. یکی از این راه ها تزریق بوتاکس و ژل می باشد. که بوتاکس از روش فلج کردن ماهیچه ها استفاده کرده و باعث رفع چروک های صورت و شادابی و جوان سازی صورت می شود. تزریق بوتاکس گاها باعث می شود ابرو ها بالاتر روند.


همچنین برای از بین بردن چروک های اطراف چشم نیز می توان از تزریق بوتاکس بهره برد.

تزریق بوتاکس و ژل

پر کننده ها

در روش تزریق بوتاکس و ژل یکی از مواد مورد استفاده ترکیبات پر کننده هستند. این مواد با پر کردن خطوط ایجاد شده بر اثر خنده ، اخم و … باعث جوان شدن و شادابی پوست می شوند. موارد استفاده این ترکیبات می توان به پر کردن خطوط لبخند ، از بین بردن لاغری صورت ، دست ، افزایش حجم گونه ، افزایش حجم لب ، رفع گودی چشم و … اشاره کرد.


مواد پر کننده به دو نوع تقسیم می شوند : دائمی و موقت


نوع موقت بین ۶ ماه تا ۱۸ ماه دوام داشته اما ژل های دایمی حداقل تا شش سال اثر خود را حفظ خواهد کرد.


ژل های دائم معمولا پس از گذشت ۵ تا ۱۰ سال باید تمدید شوند زیرا پس از گذشت این مدت از حجم آنها کاسته شده و بافت های بدن هم با تحلیل مواجه می شوند


انواع ژل : پاژ و اکرامید

در ژل پاژ بروز عوارضی مانند حساسیت نسبت به ژل آکرامید بسیار کمتر بوده و تفاوت اصلی بین این دو ژل در میزان درجه خلوص آنها و افزودنی هایی است که به ژل پاژ اضافه می شود و بسته بندی و تکنولوژی ساخت آنها و به همین دلیل است که ژل پاژ برای اندام های ظریفتر مانند لب و خط خنده مناسب نیست.

تزریق بوتاکس و ژل


تزریق و بوتاکس و ژل چه عوارضی دارد ؟

اگر تزریق بوتاکس و ژل توسط پزشک مجربی مثل دکتر محسن فدایی فوق تخصص جراحی پلاستیک انجام گردد هیچ گونه عوارضی در بر نخواهد داشت. اما معمولا عوارضی جز ضعف عضلانی در ناحیه تزریق شده دیده نخواهد شد.


تزریق بوتاکس و ژل برای بیمارانی که از بیماری های عصبی رنج می برند و همچنین بانوان باردار و شیر ده مناسب نمی باشد.

تزریق ژل


عوارض تزریق ژل چیست ؟

در ژل های موقت معمولا عوارضی ایجاد نمی گردد زیرا این ژل ها به طور معمول از جنس پروتئین هستند به همین دلیل بدن انسان آن ها را به عنوان مواد خارجی محسوب نمی کند.


حتی اگر عوارضی ایجاد گردد به صورت موقت بوده و به تدریج از بین خواهند رفت.


اما در مورد ژل های دایمی مسئله به این صورت نیست !

عوارض ژل های دایمی میتواند جا به جایی ، ایجاد حساسیت و حتی عفونت باشد. به همین دلیل در افرادی که سابقه بیماری های خود ایمنی مثل آسم و آلرژی دارند قبل از تزریق بوتاکس و ژل باید آزمایش صورت گیرد.


دو نکته قابل توجه دیگر : در اندام های ظریف تر باید از جنس های مرغوب تر استفاده شود و حجم مواد نباید زیاد باشد.



تزریق چربی و فیلر چیست ؟

Image result for ‫تزریق چربی و فیلر چیست ؟‬‎

زیباترشدن بوسیله حجیم کننده های بافتی


علائم قابل رویت پیری در طی زمان بعلت اشعه خورشید، وراثت و روش زندگی ایجاد می گردد و یکی از علائم زودرس آن ایجاد چین و چروک و کاهش حجم پوست می باشد با تزریق فیلرها بصورت غیر جراحی می توان کاهش حجم را جبران کرده و این خطوط را ازبین برد. اگر شما تمایل دارید که ظاهر شما جوانتر گردد و خطوط چین و چروک ها از بین رود این تزریقات برای شما مناسب می باشد .


فیلرهای قابل جذب می توانند:


ضخیم کردن لبها

بهبود طرح صورت

کم کردن خطوط و چین و چروک های پوست

بهتر کردن ظاهر اسکارهای (زخم های) فرورفته

فیلرها نمی توانند جلوی مراحل طبیعی پیری صورت را بگیرند بنابراین اگر شما تمایل داشته باشید عناصر صورت جابجا شود باید جراحی کنید ( FaceLift ) ولی فیلرها می تواند زمان انجام جراحی را به تاخیر بیاندازد .


آیا تزیرق فیلر برای من مناسب است ؟ 

هرچند که این روش به پیچیدگی عمل جراحی نمی باشد ولیکن این کار هم بای بنا به میل شخصی بوده نه برای جلب توجه و یا میل شخص دیگر و یا برای رسیدن به یک تصویر ایده آل . فیلرها برای شما مناسب است اگر


شما از لحاظ فیزیکی سالم باشید

سیکار نمی کشید

انتظار بهبودی داشته ولی واقع گرا هستید و اهداف واقع گرایانه در مورد ظاهر خود دارید .

در جلسه مشاوره منتظر مسائل زیر باشید


 موفقیت و بی خطر بودن افزایش حجم بافت نرم منوط به مناسب بودن شما برای انجام آن می باشد که در جلسه مشاوره مشخص می گردد . یکسری سوالات در مورد وضعیت سلامتی شما و توقعات و نحوه زندگی شما پرسیده می شود .


آماده باشید تا در موارد زیر بحث گردد


انتظارات شما از نتیجه نهائی

وضعیت طبی شما ، مصرف داروها ، آلرژی

مصرف دارو ، ویتامین ، داروهای گیاهی ، الکل ، تنباکو ، مواد

سابقه استفاده از فیلرها ، شکل دهنده های صورت ، بوتاکس و دیگر جوان کننده های صورت

 جراح شما ممکن است کارهای زیر را انجام دهد


بررسی وضعیت قبلی و فعلی سلامت شما

بحث در مورد روش های مختلف جوان سازی پوست

معاینه و اندازه گیری صورت شما

گرفتن عکس

بحث در مورد انتخاب های شما و توصیه پزشک به شما

بحث در مورد نتایج احتمالی و خطرات احتمالی

انواع مختلف فیلرها

 کلاژن: یک پروتئین طبیعی بدن می باشد که انواع قابل تزریق آن از لایه درم پوست انسان تهیه و شاملCosmoderm یا  Cosmoplast می باشد انواع Zyderm و Zyplast از انواع کلاژن گاوی می باشدکه برخلاف انواع انسانی نیاز به انجام تست آلرژی قبل از تجویز دارد. طول مدت ماندگاری ۲ تا ۴ ماهه دارند .


هیالورونیک اسید:  یک ماده طبیعی بدن می باشد برای برجسته کردن لب و پرکردن چین و چروک پوستی مناسب است ( مثلا چین نازولابیال)  این ماده برای پرکردن چین و چروک های سطحی و یا فرورفتگی های پوستی( در محل آسیب پوستی ) مناسب بوده و ماندگاری ۶ ماه یا بیشتر دارد.

هیدروکسیل آپاتایت: یک ماده طبیعی معمولی بدن می باشد که بیشتر در استخوان ها دیده می شود و فرمول آن مثل ژل می باشد، سنگین ترین نوع فیلر بوده و برای چین و چروک های عمقی ( نازولابیال ) مناسب است. البته این فیلر برای خطوط ماریونت، خط اخم، برجسته سازی ناحیه گونه و دیگر نواحی صورت هم مناسب می باشد .

چربی انسانی : از بدن خود فرد گرفته شده و دوباره به خود فرد تزریق می گردد و بــرای پــرکردن صورت، پرکردن چین های عمقی و بـرجسته سازی مناطق مختلف صورت ( مثل گونه ) مناسب است. برخلاف دیگر فیلرها مراحل انجام آن پیچیده تر بوده و نیاز به لیپوساکشن قبل از تزریق می باشد . نتایج و ماندگاری آن در بعضی از افراد یک سال و یا بیشتر و متغیر می باشد (می توان مقداری از چربی را ذخیره سازی نمود که البته نتایج ذخیره سازی به خوبی نوع تازه نمی باشد. )


 نکاتی در مورد فیلرها و FDA 


اداره نظارت بر غذا و داروی امریکا FDA فیلرها را مانند داروها بررسی می کند و بعضی از فیلرها را برای موارد خاص تجویز می کند . فیلرهای ذکر شده مورد تائید و استفاده اغلب جراحین پلاستیک امریکا می باشد و قوانین و موارد استفاده فیلرها ممکن است تغییر کند .


 مراحل عمل

چه مراحلی برای افزایش حجم بافت نرم از طریق تزریق فیلرها اتفاق می افتد ؟


مرحله اول: جراح پلاستیک به دقت ظاهر و کیفیت پوست شما را بررسی می کند و مناطق از صورت که نیاز به افزایش حجم با تزریق فیلر را دارد بررسی می کند .


مرحله دوم: مناطق خاصی از صورت علامت گذاری می گردد که معمولا مناطقی است که نیاز به تزریق دارد


مرحله سوم: محل تزریق با محلول ضد میکروبی تمیز می گردد و از یخ و مواد بیحسی برای راحتی شما استفاده می گردد . بعضی فیلرها حاوی ماده بیحسی بوده و در بعضی موارد نیاز به بیحسی موضعی می باشد .


مرحله چهارم: تزریق در هر محل چند لحظه طول کشیده و کل مراحل چند دقیقه طول می کشد.


مرحله پنجم: در مناطق تزریق علامت گذاری ها پاک شده و از یخ جهت رفع ناراحتی موضعی استفاده       می گردد . تا جائی که فشار در مناطق تزریق شده ایجاد نگردد . می توانید بلافاصله آرایش کنید .

پرکردن چین های عمقی و یا اسکار ( جوشگاه ) ممکن است به چندین مرحله تزریق نیاز باشد و وقتی که فیلرها را عمقی تزریق می کنیم نیاز به بیحسی موضعی وجود دارد . محل های زیر نیاز به تزریق عمقی دارد. خطوط نازولابیال ، ماریونت ، برجسته سازی گونه (رجوع به عکس برجسته سازی لب)


برای برجسته سازی لب نیاز به چندین تزریق برای توزیع فیلر در مناطق مختلف لب برای برجسته سازی لب و بهتر مشخص شدن حاشیه ورم دارد . (رجوع به عکس چین نازولابیال)


بهبودی بلافاصله بعد تزریق مشخص می گردد . هرچند که مختصری التهاب ، کبودی گذرا ایجاد می گردد . بعضی فیلرها ابتدا بیش از حد مطلوب تصحیح ایجاد کرده که طی چند ساعت تا چند روز بهبود حاصل می گردد . این حالت در موقع تزریق چربی طولانی تر بوده و چندین هفته طول می کشد .


 نکات مهم در مورد ایمنی و عوارض مربوط به فیلرها


تزریق فیلرها یک مسئله مشخص بوده و شما شخصا در مورد و زیان آن دخیل هستید . جراح شما خطرات احتمالی را برایتان توضیح می دهد . شما یک فرم رضایت نامه را پر کرده که اطلاع خود را از خطرات احتمالی و عوارض بیان می دارد .

عوارض و خطرات استفاده از فیلرها ناشایع می باشد .


عوارض انواع فیلرها متغییر بوده بسته به میزان ماندگاری و نوع فیلر می باشد و شامل


فیلرهائی که از منابع غیرانسانی تهیه می گردند باید روی فرد تست شود ( از لحاظ وجود آلرژی یا همان حساسیت )

عفونت در محل تزریق

فیلرهائی که محلول خالص نمی باشند حاوی ذراتی هستند که به مرور زمان با حرکات صورت و افزایش سن تجمع پیدا کرده و در نهایت بصورت یک توده در می آیند و ممکن است جهت خارج سازی نیاز به جراحی شود .

جوش زدن پوست

ایجاد آنتی بادی باعث شود که در مراحل بعد فیلر زودتر جذب گردد

عدم قرینه سازی

خونریزی ، تورم ، کبودی

جابجائی فیلر از محل اصلی و فلج موقت عضلات ناحیه خاص در صورت

تخریب پوست

داروهای پوستی ، خارش ، التهاب

قرمزی پوست

حساسیت پوست

ترمیم کمتر و یا بیشتر از حد انتظار چین و چروک ها

 حقایق و مسائل بیشتر در مورد فیلرها 


یک متخصص را انتخاب کنید ، هرچند که تزریق فیلر ساده و سریع به نظر می رشد و شما به سرعت ظاهر جوانتری پیدا خواهید کرد ولیکن در صورتی که جهت تزریق یک جراح پلاستیک را انتخاب منید این کار توسط فردی انجام خواهد گرفت که نه تنها در زمینه تزریق مهارت دارد بلکه با آشنائی با آناتومی و جراحی به بهترین نحو ممکن این کار را خواهد کرد .

حتما هرگونه سوالی را از جراح پلاستیک خود بپرسید ، طبیعی است که شما مختصری مضطرب باشید زیرا یک ظاهر جدید پیدا خواهید کرد ولی در مورد بحث در این موارد با جراح خود خجالت نکشید .


دوره نقاهت 


نتایج تزریق فیلرها بلافاصله ظاهر می گردد . بلافاصله بعد تزریق ممکن ایت


مختصری التهاب یا کبودی وجود داشته باشد

قرمزی و بیحسی موقت

احساس کنید بیش از حد نیاز ، تزریق شده است

کلیه مسائل فوق طی چند ساعت تا چند روز ازبین خواهد رفت و با گذاشتن یخ این بهبودی سریعتر خواهد بود . در صورت تزریق چربی مسائل فوق تا چند هفته باقی خواهد بود .


نتایج و ظاهر شما


نتایج دائمی نمی باشد حتی اگر فیلر از انواع دائمی یا غیرقابل جذب باشد . از طرفی افزایش سن و جذب فیلر در طی زمان باعث تغییرات می شود و اگر مجددا تزریق انجام ندهید به شکل اولیه برخواهید گشت . حتی در صورت استفاده از فیلرهای دائمی با گذشت زمان با جابجائی فیلر شکل اولیه از دست خواهد رفت و نیاز به جراحی جهت خارج کردن خواهد بود و بافت نرم صورت نیز فرم اولیه خود را از دست خواهد داد . مراحل بعدی تزریق سریعتر خواهد بود زیرا نیاز به مشاوره کامل نمی باشد و بعد از اخذ رضایت نامه بلافاصله قابل انجام است .


هزینه ها


هزینه اعمال جراحی پلاستیک باید مد نظر باشد که بسته به تجربه جراح و محل انجام متفاوت خواهد بود و در مورد هزینه با جراح صحبت کنید .


هزینه ها شامل:


هزینه حق العمل جراح

هزینه بیمارستان یا محل تزریق

هزینه بیحسی یا بی هوشی

هزینه دارو ( فیلر و .. )

رضایت شما مهمتر از هزینه ای است که می پردازید . وقتی که یک جراح پلاستیک را برای تزریق فیلر انتخاب می کنید در نظر داشته باشید که تجربه وی و راحتی شما مهمتر از پولی است که پرداخت می کنید .


پیلینگ شیمیایی

Image result for ‫پیلینگ شیمیایی‬‎

پیلینگ شیمیایی 

یکی از روشهایی که متخصصین پوست در درمان مشکلات زیبایی پوست به کار می برند، لایه برداری یا پیلینگ شیمیایی است که در بهبود وضعیت پوست در مشکلاتی از قبیل جوان سازی پوست، درمان جای جوش و لک استفاده می شود.

لایه برداری پوست به ۳ گروه مختلف تقسیم می شود: لایه بردای شیمیایی، لایه برداری مکانیکی و لایه برداری با لیزر.

لایه برداری مکانیکی که شایعترین فرم آن میکرودرم ابریژن و با پاشیدن کریستالهای اکسید آلومینیوم بر روی پوست و سپس مکش منفی مجدد آن ایجاد می شود و موجب اثرات خوبی که بر کیفیت پوست می گذارد و همچنین با تاثیری که بر نفوذ داروهای پوستی دارد، کمک مهمی در درمان لک صورت است.

و از طرفی با تحریک پوست باعث بهبود ساخت کلاژن شده و در طولانی مدت در بهبود چین و چروک نیز موثر است، در مورد لایه برداری با لیزر که یکی از درمان های رایج متخصصین پوست است، از خاصیت آن لیزر در درمان برخی بیماریهای پوستی مثل اسکار، کک مک و لکهای قهوه ای که در صورت و دست بیشتر افراد مسن دیده می شود و همچنین جوانسازی پوست استفاده می شود.


لایه برداری شیمیایی یا chemical peeling بر حسب شدت به ۳ دسته تقسیم می شود.


 ۱- سطحی superficial


۲- با عمق متوسط medium-depth


۳- عمیق deep


 در لایه برداری سطحی، آسیب اپیدرم یا لایه سطحی پوست ایجاد می شود و در پیلینگهای عمقی تر، عمق نفوذ دارو بیشتر می شود و بر اساس شدت نفوذ کاربردهای هر کدام از این پیلینگها هم متفاوت است، پیلینگ سطحی معمولا در درمان آکنه و التهاب و قرمزی ناشی از آن، چین و چروک سطحی، ضایعات پوستی در اپیدرم مثل کراتوز ناشی از آفتاب و لکهای ناشی از آفتاب در افراد مسن، ملاسما یا لک حاملگی و سایر اختلالات رنگدانه ای به کار می رود.

تکرار این پیلینگها برای دریافت نتیجه بهتر لازم است. از جمله ترکیباتی که در این نوع پیلینگ ها به کار می رود عبارتند از گلیکولیک اسید، تری کلرواستیک اسید ۲۰-۱۰%، محلول جسنر، ترتینوئین و سالیسیلیک اسید وآلفا هیدروکسی اسید.

آلفا هیدروکسی اسید (AHA) بطور طبیعی در بسیاری غذاها یافت می شود و در جوانسازی پوست از سال ۱۹۹۰ به کار می رفت.

PHT، غلظت اسید، حجم به کار رفته از این ترکیب بر روی پوست و دوره درمان بر عمق پیلینگ آلفا هیدروکسی اسید موثر است. در بسیاری محصولات غلظت کم AHA باعث افزایش دانسیته کلاژن و بهبود کیفیت الاستیسیته پوست می شود.

معمول ترین فرم آلفاهیدروکسی اسید، گلیکولیک اسید است که به وفور در بسیاری از ترکیبات داروخانه ای موجود است.

و اما در پیلینگهای عمقی آسیب کنترل شده به لایه سطحی (اپیدرم) و درم پاپیلاری وارد می شود. ۵۰-۴۰% TCA، یکی از شایعترین لایه برداریهای عمقی است.این لایه برداری عمقی در بهبود اسکارهای فرو رفته آکنه و جوانسازی پوست انجام می شود.

البته این نوع لایه برداری شانس بروز عوارض را در صورتیکه بیمار به درستی انتخاب نشود دارد. بروز اسکار، تغییرات رنگدانه ای از جمله تیره شدن یا روشن شدن پوست خصوصا در افراد با تیپ پوستی تیره تر، از جمله عوارضی است که در این نوع لایه برداریها مشاهده می شود.

پس از پایان لایه برداری در طول یک دوره ۲ هفته ای باید از پوست مراقبت کرد. البته در لایه برداری عمقی مراقبت بیشتری لازم است. پس از پیلینگ سطحی پوست کمی قرمز می شود. پزشک معمولا برای شما وازلین یا پمادهای ترمیم کننده تجویز می کند در صورتیکه لایه برداری عمیق تر باشد بیمار ۵-۳ روز تا بازسازی کامل لایه سطحی پوست، از مواد پوشاننده مانند کرم مرطوب کننده و یا آنتی بیوتیکی استفاده می کند تا ۶ هفته پس از پیلینگ باید از مواجهه شدید با نور خورشید خودداری کنید و به جهت اینکه در فصل تابستان مواجه بیشتر و شدیدتر با نور خورشید وجود دارد، انجام پیلینگهای عمقی در این فصل توصیه نمی شود.